Mediavision: Tiktok har över 1 miljon dagliga tittare i Sverige

PRESSRELEASE

27 September 2024

Den ökande konsumtionen av video på sociala medier är ett tydligt fenomen. Plattformar som Instagram, Tiktok och Facebook når tillsammans 2,5 miljoner svenskar varje dag med sitt videoinnehåll. Bland de unga utmärker sig Tiktok, där över 30 procent av alla 15–24-åringar tittar på videoinnehåll dagligen. Detta framgår i Mediavisions senaste analys av video i sociala medier.

 

Användningen av video på sociala medier har ökat kraftigt i Sverige. Till skillnad från traditionella medier domineras innehållet av korta klipp som presenteras i oändliga flöden. Aktörer som Facebook, Instagram och Youtube erbjuder liknande format, men Tiktok har blivit en ledande aktör på marknaden. Drygt 30 procent av alla svenskar i åldern 15–74 år tittar på video i sociala medier en genomsnittlig dag, och över en vecka stiger siffran till hela 50 procent.
 

Tiktok, som lanserades i Sverige 2017, har haft en avgörande roll i utvecklingen av social video och är nu en av de största plattformarna bland unga.
 

Enligt Mediavision når Tiktok idag mer än 1 miljon dagliga tittare i Sverige, där en stor del av dessa är unga. Bland personer i åldern 15–24 år använder över 30 procent plattformen en genomsnittlig dag.

 

— “Sociala medier, och i synnerhet Tiktok, har ett mycket stort genomslag bland yngre,” säger Marie Nilsson, VD på Mediavision. “Ökningen under de senaste åren är markant. Social video tar en allt större del av både tittarintresset och reklampengarna,” tillägger Nilsson.
 

Tiktok, liksom andra aktörer inom social video, finansieras genom reklam. När tittarna i allt högre grad lägger sin tid på social video, ökar även annonsörernas intresse. Enligt uppskattningar överstiger annonsomsättningen för social video redan 3 miljarder kronor i Sverige. Det är lika mycket som all annan annonseringen i videostreaming, till exempel på Youtube och svenska reklamfinansierade streamingtjänster.
 

— “Det är idag en mycket stor skillnad i tittarvanorna mellan yngre och äldre” tillägger Nilsson. ”Social video är ytterligare bevis på hur stora konsumtionsförändringar också påverkar hur medierna tjänar pengar” avslutar Nilsson.