Mediavision: Fortsatt tillväxt för strömmad musik och podcasts i Sverige

PRESSRELEASE

18 September 2024

I snitt lyssnar vi 100 minuter om dagen på olika typer av ljudmedier. Det konstaterar Mediavision i andra kvartalets analys av den svenska ljudmarknaden. Analysen omfattar livesänd radio, ljudböcker, strömmad musik och podcasts. Förflyttningen från livesänd radio till olika typer av on demand-tjänster fortsätter, även om den sammantagna lyssnartiden är stabil.

 

Andra kvartalets analys av svensk ljudmarknad visar att den dagliga lyssnartiden är stabil jämfört med samma period i fjol. Total lyssnartid uppgår till 100 minuter en genomsnittlig dag, vilket omfattar både livesänd radio och digitalt ljud (ljudböcker, musik och podcasts on demand). Det är tydligt att våra lyssnarvanor fortfarande förändrar sig, till en ökande andel ljudtjänster som vi väljer ”on demand”.  Över tid har allt mer av vårt lyssnande kommit att läggas på musik- och podcastlyssnande. I andra kvartalet står musiktjänster och podcast tillsammans för över hälften av allt lyssnande.

 

– Strömmad musik och podcasts fortsätter att öka. Det är en snarlik utveckling med den vi ser för TV, kommenterar Fredrik Liljeqvist, senior analytiker på Mediavision. Spotify har en mycket stark position på den svenska marknaden, men det senaste året noteras en signifikant tillväxt för andra aktörer. När det gäller podcasts samlas en allt större del av lyssnandet hos dessa globala tjänster, även om innehållet i huvudsak skapas av andra, till exempel av radioaktörer eller poddbolag. Spotify är den största ljudtjänsten i Sverige, både sett till antal abonnenter och lyssnande, men konkurrensen har definitivt ökat.

 

Livesänd radio har visserligen en stabil daglig räckvidd, men tappar gentemot de digitala tjänsterna i andelar av all lyssnartid eftersom dessa fortfarande växer. Med andra ord fortsätter den successiva förflyttningen mot digitalt och on demand-baserat lyssnande.

 

– Jämfört med TV har dock livesänd radio lyckats hålla emot bättre. Radion är för många en central mediekanal, vilket återspeglas i mer stabila lyssnarsiffror, påpekar Liljeqvist. Förklaringarna är flera, bland annat att radion är lättillgänglig och helt utan krav på betalning.