Mediavision: Fortsatt ökande konsumentbetalningar för podcasts
PRESSRELEASE
6 December 2022
Konsumenternas utgifter för podcasts har ökat kraftigt. Det visar Mediavisions analys av svensk ljudmarknad i tredje kvartalet. Även reklammarknaden för podcasts växer, vilket belyser ett växande intresse från både från lyssnare och annonsörer.
Konsumenternas betalning för podcasts ökade med 50 procent under 2022 års tredje kvartal, jämfört samma period ifjol. I och med detta väntas podcasts betalmarknad passera 150 miljoner SEK helåret 2022, konstaterar Mediavision i den senaste analysen av svensk ljudmarknad.
Men även annonsmarknaden växer, dock något långsammare än vad som tidigare estimerats. IRM (Institutet för Reklammätningar) nedreviderade nyligen annonsmarknaden för bland annat podcasts, i ljuset av konjunkturutvecklingen. Reklammarknaden för podcasts väntas växa 28 procent i år, till drygt 360 miljoner kronor. Annonsintäkterna är alltså betydligt större än intäkterna direkt från konsument, även om dessa växer snabbare.
– Att podcast växer råder inga tvivel om, kommenterar Marie Nilsson, VD på Mediavision. Lyssnandet ökar och fler betalar för innehållet. Just konsumentintäkter är centrala för många medier då dessa är mindre konjunkturkänsliga än annonsintäkterna. Om 2023 blir ett tuffare år på annonsmarknaden, kan betalintäkterna komma att bli än viktigare också för podcastaktörerna.