Content Analysis

Konkurrensen på den nordiska streamingmarknaden är stor. I takt med fler tjänster och större utbud blir sambanden mellan innehåll, abonnemang och marknadsandelar allt viktigare. Vilket innehåll driver tillväxt – och vad får kunderna att stanna kvar?

Mediavisions Content Analysis är en helt datadriven utbudsanalys. Den inbegriper allt on demand-innehåll (dvs undantaget sport och live) på flertalet streamingtjänster i Norden. Mediavision kartlägger och analyserar innehållet i streamingtjänsterna och hur det påverkar konsumtion, aktörer och marknadsdynamik. Analysen kombinerar utbud och efterfrågan – dvs samverkan mellan aktörernas tjänster och konsumenterna. Ett praktiskt, datadrivet och relevant underlag inför beslut kring innehållsstrategi.

INNEHÅLL

Utbud

  • Antal titlar och timmar (library) per tjänst och totalt
  • Genrefördelning, nyproducerat, lokalt/internationellt innehåll
  • Överlapp mellan tjänster, innehåll och positionering per aktör

Efterfrågan

  • Räckvidd, tittartid, tittartidsandelar, NKI och NPS, preferens/uppfattning
  • Hushållspenetration, churnintentioner, ARPU etc.
  • Analys av vilket innehåll som ger vilken utdelning

Implikationer av relationen mellan utbud och efterfrågan

  • Samspel mellan utbud och efterfrågan, per affärsmodell samt aktör
  • Aktörer som anses vara Best in Class per genre
  • Aktörers positionering på marknaden

 

Streamingtjänster som omfattas av analysen

  • Netflix
  • Disney+
  • HBO Max
  • Amazon Prime Video
  • Viaplay
  • C More
  • Discovery+
  • Telia Play
  • Com Hem Play+
  • Elisa Viihde Aitio
  • Ruutu
  • TV 2 PLAY
  • TV2 Sumo
  • SF Kids
  • SF Anytime
  • Blockbuster
  • Youtube (köp-/hyrfilm)
  • Google play (köp-/hyrfilm)
  • DR
  • NRK TV
  • SVT Play
  • YLE Arenan
  • TV4 Play
  • SkyShowtime

Mediavision Content Analysis kombinerar innehållskartläggning med ca 20 000 årliga, riksrepresentativa, intervjuer med 15–74-åringar i Norden. Analysen är skriven på engelska. Analysen finns tillgänglig i en Nordisk upplaga, som täcker alla Nordiska länder (undantaget Island), samt landspecifika upplagor. Alla köpare av Content Analysis ges tillgång till Mediavision Instant Insights.

Vill du veta mer?

Kontakta våra analytiker för mer information om hur vår analys kan hjälpa just dig att fatta välinformerade, lönsamma affärsbeslut.

Hanna Ranby

Analytiker

Anna Klöfver

Analytiker