April 2009: 3,1 miljoner webb-TV-tittare. TV-kanaler driver nyttjande.
11 May 2011
Webb-TV fortsätter att växa. Mediavisions Webb-TV-Tracking visar att 3,1 miljoner personer mellan 15 och 74 år, 44 procent av alla i åldersgruppen, tittat på webb-tv i april. Det kan jämföras med 2,7 miljoner i snitt per månad under första kvartalet. Att TV-kanalerna i Sverige gör allt mer av sitt innehåll tillgängligt via webben lockar nya och fler tittare. Det visar att många uppskattar att kunna välja innehåll och tidpunkt själva, en utveckling vi ännu bara sett början av i Sverige.
Mediavision mäter medveten räckvidd vilket betyder att de intervjuade webb-TV-tittarna får svara på vilka webb-TV-sajter de tittat på. Youtube är sedan länge störst i Sverige, men SVT har vuxit starkt. Nylanseringen av SVT Play och kampanjen kring detta har lockat många nya tittare. Drygt 1,7 miljoner 15-74-åringar i Sverige svarar att de tittat på SVT:s webb-TV någon gång under april. Förändringarna mot första kvartalet är inom felmarginalen.
Även övriga TV-kanalers webb-TV-tjänster ökar sin räckvidd i april. TV4, Kanal 5 och TV3 lockar fler och fler tittare. Tack vare ett allt bredare utbud, mer konsumentvänliga tjänster, och säkert även den nya Ipred-lagen, är effekten på webb-TV-tittandet tydligt.
– Webb-TV blir alltmer ”vanlig” TV. Vi ser tydligt att intresset ökar för att titta på TV när man vill, friare från kanalernas tablåer. Serier, nyheter, dokumentärer lockar. Utvecklingen har varit mycket stark under våren och drivs framförallt av TV-kanalernas satsningar på webb-TV. Många av de intervjuade menar också att detta minskar deras tittande på traditionell TV, säger Marie Nilsson VD på Mediavision.
Trots tillväxten för de stora TV-bolagen under våren, är det också tydligt att även andra ligger långt framme. Aftonbladet är mycket starkt på webb-TV, ett tecken på att medielandskapet förändras.
PressreleasewebbTV20090511