Konsumentplaner: 850 000 hushåll med streamingabonnemang om ett år
4 November 2013
Allt fler i Sverige använder internet för att titta på TV och många har skaffat betal-tjänster. Tillväxten har varit nära 200 procent under det senaste året, sedan amerikanska Netflix gjorde sitt intåg på den svenska marknaden. Men detta har även gagnat andra aktörer. Såväl Viaplay, Voddler, Magine, HBO Nordic och TV-kanalernas Play Premium-tjänster har fler kunder idag än vad de hade för ett år sedan. Och enligt konsumenten tyder allt på att den kraftiga tillväxten fortsätter.
I det nyss avslutade tredje kvartalet hade i snitt 520 000 hushåll någon form av abonnemang på en s k streamingtjänst. Detta betyder att hushållen har möjlighet att titta på TV-innehåll, film, sport etc. över internet. Det motsvarar en tillväxt på nära 200% sedan tredje kvartalet 2012.
Baserat på konsumentens inköpsplaner, förväntas tillväxten fortsätta. Om ett år skulle detta betyda att 20% av hushållen i Sverige prenumererar på en streamingtjänst, eller ca 850 000 hushåll. Det innebär en ökning med 60% fram till tredje kvartalet 2014.
– Den kraftiga tillväxten visar att marknaden för TV via internet är långt ifrån mättad. Även om prognoser innehåller en hel del osäkerheter, så är konsumentintresset fortsatt högt. Penetrationsnivån ligger idag till och med över vad konsumenterna trodde för ett år sedan, säger Marie Nilsson, VD Mediavision.
Tillväxten har främst drivits av Netflix som lanserades i oktober 2012. Allt tyder på att så även kommer att vara fallet kommande år. Netflix är i särklass den mest populära tjänsten, både bland dem som skaffar sitt första abonnemang och bland dem som redan har ett annat.
Mediavision följer löpande utvecklingen av den framväxande streamingmarknaden.
Pressrelease Okt 2013