Facebook och Youtube vinner mark på svensk webb-TV-marknad
3 February 2017
AVOD, eller annonsfinansierad webb-TV, fortsätter växa och tar andelar av de totala annonsinvesteringarna i rörlig bild. Detta syns tydligt när 2016 nu summeras. En förklaring är att tittandet på AVOD ökade under förra året, samtidigt som traditionellt TV-tittande fortsätter minska. Men det är framförallt globala aktörer som vinner mark.
Under 2016 uppmättes det traditionella TV-tittandet till sin lägsta nivå sedan 2005. Samtidigt ökade tittartiden för annonsfinansierad webb-TV med nära 20 procent jämfört med 2015, framförallt tack vare Facebook och Youtube. Lokala aktörer å andra sidan, hamnar i skuggan av de globala jättarna. Svenska kanalhus och tidningsbolag minskar sin andel av totalt tittande på kommersiella fritjänster från 37 procent Q4 2015 till 29 procent Q4 2016.
Samtidigt ökar även reklamköpen i webb-TV. 2016 omsatte reklam i rörlig bild drygt sex miljarder kronor, enligt IRM (Institutet för Reklam- och mediestatistik). Av den totala summan stod webb-TV för drygt en miljard kronor eller 17 procent. Detta är en betydande tillväxt jämfört med 2015, då webb-TV-reklam omsatte drygt 900 MSEK. Utvecklingen väntas fortsätta i samma takt 2017 då IRM förutspår att annonsfinansierad webb-TV uppgår till dryga 20% av den totala omsättningen för rörlig bild.
Under det gångna året har både Facebook och Youtube satsat allt mer på sina respektive videotjänster. Båda aktörerna har introducerat nya funktioner och verktyg för både användare och annonsörer. Inför 2017 väntas Facebook dessutom införa så kallade mid-roll-annonser i sina videoklipp, enligt tekniksajten Recode. Detta betyder att Facebook alltmer kommer att efterlikna de traditionella TV-kanalerna och hur de presenterar sin reklam. Dessutom uppges Facebook satsa allt mer på video för större skärmar. Enligt Wall Street Journal är bolaget i färd med att utveckla en TV-app.
– Mediavision ser tydligt att både Facebook och Youtube arbetar målinriktat för att stärka graden av kapitalisering – d v s få ut mer av sin höga konsumtion. Under 2017 kommer det att vara extra intressant att följa Facebook, som ju allt tydligare rör sig mot att bli en videoplattform. Att de nu också tydligt kommunicerar att de inrättar sin affärsmodell efter video gör att pressen ökar på lokala mediehus, säger Marie Nilsson, VD på Mediavision.
Pressrelease februari 2017.pdf
Mediavision i media