Populära titlar har stor betydelse för streamingtjänster
4 September 2019
Streamingtjänster har blivit mycket populära i Sverige. En av orsakerna är naturligtvis det stora utbudet. Men det är inte bara en volymfråga. Även enskilda titlar har stor inverkan på utveckling och intresse. Detta var särskilt tydligt under andra kvartalet då i synnerhet HBO Nordic fick en rejäl skjuts av mycket starka titlar. Tack vare innehåll som Game of Thrones var HBO Nordic den tjänst som växte absolut mest under senvåren. Detta slår Mediavision fast i sin senaste kvartalsanalys.
Högkvalitativt streaminginnehåll är uppskattat och detta gäller i synnerhet filmer och serier. Årets andra kvartal var inget undantag och när det gäller tillväxt var HBO Nordic den tjänst som växte mest i andra kvartalet. HBO växte nära 50% jämfört med Q2 i fjol, eller en ökning med drygt 200 000 hushåll. Mediavision bedömer att denna mycket starka tillväxt kan kopplas till tjänstens stora lanseringar under kvartalet. I Q2 släppte HBO nya säsonger av Big Little Lies, The Handmaid’s Tale och, inte minst, Game of Thrones. Men även nytillkomna Chernobyl fick ett starkt mottagande av både publik och kritikerkår.
Betalande abonnenter per tjänst, Sverige Q2 2019 (15-74 år)
Men det är inte bara de globala tjänsterna som ökar sina innehållsinvesteringar. Även nordiska aktörer måste satsa stort för att kunna hålla jämna steg med utvecklingen. I Sverige har både C More och Viaplay lanserat flera nya dramaserier, men även fler säsonger av äldre serier. Viaplays ägare NENT har kommunicerat att avsikten är att lansera ytterligare sex nya originalserier under 2019.
– Vikten av starkt innehåll är mycket tydligt under Q2. Titlar som Chernobyl, Game of Thrones och The Handmaid’s Tale driver HBO Nordic till en ny rekordnivå i Sverige. Men vi ser även ett stort tittarintresse för det mer lokala innehållet. Detta gäller både innehåll som producerats av nordiska aktörer och t ex Netflix svenska originalserie på svenska ”Störst av allt”. Störst av allt är producerad för Netflix av det svenska produktionsbolaget FLX. Analysen är att tillväxt i hög grad avgörs av innehållet, både dess kvalitet och kvantitet. Vi går dessutom mot en period där värdet av många och starka titlar sannolikt ökar ytterligare. Jakten på nya kunder lär också intensifieras, eftersom stora aktörer som Disney och Apple står beredda att göra entré även i Sverige. Detta kommer hjälpa till att driva streamingmarknaden ytterligare, säger Marie Nilsson, VD på Mediavision.