Mediavision: Norska hushållens utgifter för TV och streaming högst i Norden
PRESSRELEASE
9 December 2019
Streamingtjänsterna är mycket populära i Norge och de fortsätter att växa. Samtidigt bibehåller traditionell betal-TV sin starka position. I Mediavisions analys av nordisk TV- och streamingmarknad konstateras att hushållens utgifter för TV och streaming är högre i Norge än i övriga nordiska länder.
Den växande marknaden för onlinevideo i Norden driver upp hushållens totala utgifter. Under hösten 2019 betalade hushållen i Norge per månad i genomsnitt 510 NOK för sina rörlig-bild-abonnemang. Denna summa inkluderar moms, men avgiften för public service tillkommer. Detta är den högsta hushållsutgift som Mediavision uppmätt hittills. Det är också en betydligt högre summa än vad de nordiska grannarna betalar för sina abonnemang. En viktig förklaring är att flertalet hushåll i Norge numera har både traditionell betal-TV och en eller flera streamingabonnemang.
Traditionell betal-TV står alltså fortfarande stark i Norge, trots hård konkurrens från onlinevideo-tjänster. Mediavision slår fast att drygt 55% av hushållen i Norge betalar för minst en streamingtjänst. Netflix, den redan största tjänsten, adderar under hösten 2019 flest nya kunder i absoluta tal, medan Dplay växer snabbast.
– Hushållen i Norge visar ännu ingen mättnad vad gäller streamingtjänster och antalet streamingtjänster per hushåll är högre än i övriga Norden. Men trots stor aptit på onlinetjänster är traditionell betal-TV stabil. Resultatet blir en rekordnivå för hushållens totala utgifter för rörlig bild, kommenterar Marie Nilsson, VD på Mediavision.