Mediavision: Digital dagspress allt vanligare bland unga vuxna
PRESSRELEASE
3 April 2025
Under de senaste åren har svensk dagspress varit i stark omvandling, med en tydlig tillväxt för digitala prenumerationer. Färska siffror för första kvartalet 2025 visar att 25 procent av hushållen nu betalar för en digital dagstidning. Bland yngre, till exempel 20–30-åringar, är andelen betalande betydligt större. Detta visar nya siffror från Mediavision.
I det nyss avslutade första kvartalet hade 25 procent av Sveriges hushåll minst en digital prenumeration på en dagstidning (d.v.s. utan tillgång till papperstidning). Bland unga vuxna, 20 till 30 år gamla, är det betydligt fler som har en digital prenumeration. Här är det i stället 33 procent som nu har minst en digital dagstidning. Bland äldre, 40 till 50 år, är siffran lägre, vilket pekar på att den digitala transformationen också inom nyhetsmedier drivs av yngre. Hushåll som prenumererar på en digital dagstidning betalar i snitt 130 kronor i månaden.
– Det faktum att unga vuxna i större utsträckning än äldre väljer att betala för digitala nyhetsmedier visar att journalistik har en stark position i denna grupp, kommenterar Marie Nilsson, VD på Mediavision. Ofta hörs oro kring yngres intresse för att betala för en dagstidning. Våra siffror pekar dock i en delvis annan riktning.
Andelen unga vuxna som har en digital dagstidningsprenumeration har ökat med 40% under de senaste fem åren, från 20% 2020 till dagens 33%. Parallellt har en mycket påtaglig förändring synts i medielandskapet, där bland annat sociala medier tagit alltmer av i synnerhet yngres uppmärksamhet. Att digitala dagstidningsprenumerationer ökat är därför ett styrkebesked för journalistiken.
– Att unga vuxna i allt högre grad betalar för digitala dagstidningar är ett positivt tecken, särskilt nu när konkurrensen om deras uppmärksamhet är hårdare än någonsin. För tidningsföretag och nyhetsmedier är det centralt att fortsätta locka yngre läsare och prenumeranter, avslutar Marie Nilsson.