Mediavision: Allt tuffare konkurrens mellan streamingaktörerna
PRESSRELEASE
3 February 2025
Konkurrensen mellan streamingtjänsterna i Sverige ökade markant 2024. Allt fler aktörer slåss om hushållens plånböcker och konsumenternas tid. Många tycks dock gilla att flera nya och mer nischade tjänster har tillkommit. I Mediavisions senaste analys av svensk TV- och streamingmarknad konstateras att antal betalda streamingabonnemang slog nytt rekord förra året och att framförallt nyare tjänster tar andelar.
Nära en miljon betalda streamingabonnemang tillkom 2024. Det innebär att svenska hushåll idag betalar för nästan åtta miljoner abonnemang. Vid årsskiftet hade ett betalande hushåll i genomsnitt 2,7 streamingabonnemang. Det är ett nytt rekord och en ökning med 10 procent jämfört med 2023. Det är framför allt de lite nyare tjänsterna som driver ökningen, till exempel Prime Video och SkyShowtime. De tjänster som lanserades tidigt, exempelvis Netflix, har däremot en stabil hushållspenetration.
Att nyare tjänsterna växer mer innebär att avståndet till marknadsledaren Netflix krymper gradvis. Men det är inte enbart ökad konkurrens mellan betalda streamingtjänster som är iögonfallande. Mediavision noterar även att konsumtionen av video via sociala medier tar allt större plats. Även detta bidrar till ökad konkurrens.
– Marknaden är i en ny fas, där allt fler tjänster erbjuder video, kommenterar Fredrik Liljeqvist, senior analytiker på Mediavision. Social video spelar en allt viktigare roll, samtidigt som flera nya globala streamingaktörer växer fram på vår hemmamarknad. Aktörerna i toppen upplever idag en betydligt tuffare konkurrens än för bara några år sedan.
– 2025 väntas antal abonnemang per streaminghushåll fortsätta öka. Det vi sett på senare tid gör att vi kan förutse fortsatt tuff konkurrens på streamingområdet. Det gäller både abonnemangsintäkter och tittande, avslutar Liljeqvist.