Mediavision: Reklamintäkter blir allt viktigare för streamingtjänster
PRESSRELEASE
29 August 2024
En tydlig tillväxt för TV-streamingabonnemang med reklam, även kallat HVOD, har observerats under andra kvartalet, enligt Mediavisions senaste analys av den svenska TV- och streamingmarknaden. Dessa hybridabonnemang, som erbjuder lägre priser i utbyte mot reklam, har blivit allt mer populära, särskilt eftersom tillväxten för de dyrare, reklamfria abonnemangen har stagnerat det senaste året. För aktörerna på marknaden kan dessa lägre prissatta streamingtjänster vara nyckeln till att återigen driva på tillväxten.
Reklamfinansierade streamingabonnemang, HVOD, fortsätter att öka i Sverige. Idag har nära 400 000 hushåll valt att skaffa minst en streamingtjänst som delvis finansieras av reklam. Trots att HVOD är ett relativt nytt koncept har tillväxten varit kraftig under året. Sedan inledningen av 2024 noterar Mediavision en tillväxt på 40 procent.
“Det har varit ekonomiskt utmanande tider för svenska hushåll de senaste åren, vilket delvis förklarar den avtagande tillväxten för TV-streamingabonnemang,” säger Marie Nilsson, VD på Mediavision. “Det är troligtvis också en orsak till att många uppskattar de lägre priserna som reklamtjänsterna erbjuder.”
“Denna utveckling innebär också en omfördelning på streamingmarknaden som helhet,” fortsätter Nilsson. “För att kompensera för de lägre priserna krävs både reklamintäkter och ett ökat antal abonnenter. Idag erbjuder flera av de största aktörerna i Sverige HVOD, och Viaplay är den senaste att lansera ett sådant paket. Fyra av de fem största streamingtjänsterna har nu HVOD som ett alternativ, och mycket tyder på att fler kommer att följa efter.”
“TV-reklam är något som de flesta är vana vid, så det är inte överraskande att även streamingtjänster behöver intäkter från reklam. Detta blir särskilt viktigt när kostnaderna för innehållsproduktion och sporträttigheter stiger kraftigt. För att streamingmarknaden ska kunna fortsätta utvecklas krävs större intäkter,” avslutar Nilsson.