Mediavision: Fler hushåll skaffar streamingabonnemang med reklam
PRESSRELEASE
7 May 2024
Under det senaste året har fler streamingabonnemang med reklam lanserats, så kallad HVOD (hybrid video-on-demand). Reklamen gör abonnemanget billigare för konsumenten, och i Mediavisions senaste analys noteras en kraftig tillväxt. Under första kvartalet 2024 skaffade 60 000 nya hushåll ett HVOD-abonnemang vilket gör att drygt 250 000 hushåll nu betalar för minst en HVOD-tjänst. Det lägre priset kan också vara ett sätt för branschen att få fart på tillväxten. Efter pandemin har streamingmarknaden i Sverige bromsat in, men allt fler HVOD-tjänster kan komma att ändra på detta.
Idag har 65 procent av hushållen i Sverige en betald streamingtjänst för video. Det är en stabil nivå, utan tillväxt i antal betalande hushåll. Ett sätt att öka konsumentintresset är att erbjuda billigare abonnemang genom att delvis reklamfinansiera tjänsten. Den här sortens abonnemang kallas HVOD, hybrid video-on-demand.
Sedan årsskiftet har 60 000 nya hushåll i Sverige valt att skaffa HVOD. Totalt har idag sex procent, eller drygt 250 000 hushåll, minst ett hybridabonnemang. I höstas lanserade flera tjänster denna möjlighet och idag erbjuder Disney+, TV4 Play+, Discovery+ och Skyshowtime delvis reklamfinansierade alternativ. Men fler väntas följa. Både Viaplay och nya Max (tidigare HBO Max) ska släppa liknande lösningar i år. I USA har både Netflix och Prime Video billigare reklamalternativ, men ännu har inget sagts om deras planer i Sverige.
Många aktörer hoppas att tillväxten åter ska ta fart tack vare dessa hybridabonnemang. För branschen innebär detta även en ytterligare intäkt genom reklamen. Mycket talar för att denna abonnemangsform kommer att växa, eftersom den möjliggör för hushållen att skaffa fler, och billigare, tjänster. På många sätt liknar detta hur TV finansierades tidigare. Hushållen är väl bekanta med, och accepterar, reklam som delfinansiering av TV.
– Hybridabonnemang växer och vi tror att detta kommer att öka kommande år, kommenterar Marie Nilsson, VD på Mediavision. En lägre kostnad gör att hushållet kan skaffa fler tjänster. Mycket talar för att reklamen även blir ett sätt att finansiera allt dyrare innehåll, inom till exempel sport. På många sätt är detta en återgång till förhållanden som gällde innan streamingtjänsterna lanserades för drygt tio år sedan.