MEDIAVISION SÖKER: ANALYTIKER/KONSULT
2 March 2021
Hur ska mediebranschen hantera konsumenternas ändrade efterfrågan? Hur utvecklas digitala abonnemang inom ljud och text? Vilket medieinnehåll vill vi konsumenter betala för? Och hur påverkas bolagens intäkter? Det nordiska medielandskapet är i stark omvandling vilket påverkar både innehåll och affärer. På Mediavision arbetar vi med detta varje dag. Vi tycker att analys och affärsutveckling inom media är mycket spännande – tycker du likadant?
På Mediavision hjälper vi våra uppdragsgivare att navigera i ett starkt föränderligt landskap. Vår rådgivning bygger på kvantitativ analys, kombinerat med djup marknadsförståelse. Vi bedriver egen datainsamling men vi använder också externa källor och har en omfattande omvärldsbevakning. Uppdragen kan t ex gälla hur bolagens intäkter påverkas av förändrade konsumtionsvanor, eller vad som gör att kunder stannar kvar hos en streamingaktör. Men det kan också handla om att bygga scenarios kring prisutveckling, podcastlyssnande eller tillväxt för ljudbokstjänster. Vår kundlista består bl a av innehållsaktörer, medietjänster, operatörer och rättighetsbolag. Ljud, text och rörlig bild – alla mediekategorier är representerade. Förutom nordiska uppdragsgivare har vi även flera internationella bolag på kundlistan; alla med stort intresse för Norden.
Vi söker nu en person med utpräglad analytisk förmåga för en heltidstjänst. Vi tror att du är nyutexaminerad eller befinner dig i slutet av dina studier på masternivå inom ekonomi/teknik (civilingenjör). Kanske har du läst statistik, marknadsföring, medieteknik, industriell ekonomi eller management som inriktning. Det är även meriterande om du har något/några års relevant arbetslivserfarenhet.
Du har god förståelse för affärer, marknadskrafter, ekonomiska nyckeltal och är intresserad av strategiska frågeställningar. För att trivas hos oss har du en uttalat stark egen drivkraft, du är nyfiken och vill jobba i projekt tillsammans med likasinnade. Erfarenhet av att jobba med Excel, Power Point, SPSS och andra statistikprogram är meriterande. Du behärskar svenska och engelska väl i tal och skrift. På Mediavision uppskattar vi din initiativkraft, kreativitet och att du har ett uttalat intresse för mediemarknaden. Vi kan garantera spännande uppdrag som ligger i framkant av utvecklingen.
Om du är intresserad, hör av dig till: natalia.borelius@mediavision.se, 08-52 80 90 90. Vi kallar till intervju löpande under mars 2021.
OM MEDIAVISION
Mediavision startade 1996, är baserat i Stockholm och med Norden i fokus. Vi är analytiker som fokuserar medieindustrins strategi- och framtidsfrågor. Vi som arbetar på Mediavision är huvudsakligen civilingenjörer och ekonomer – alla med ett stort intresse för medieindustrins affärsmöjligheter. För tillfället är vi elva; researchers, analytiker, projektledare och kommunikatörer. Vi hjälper företag att utvecklas genom datadriven marknadsinsikt och business intelligence. Vår rådgivning tar sin utgångspunkt i unik egen data och empiri – med en genuin förståelse för medieindustrins ekosystem och villkor som bas.