Mediavision: Allt fler streamingabonnemang i svenska hushåll och stark tillväxt att vänta 2020

PRESSRELEASE

28 April 2020

Idag släpper Mediavision första kvartalets analys av svensk TV-och streamingmarknad. För första gången sedan Netflix lansering i Sverige 2012 noteras ingen tillväxt i nytillkommande streaminghushåll. Däremot syns en kraftig tillväxt av antal abonnemang i hushåll som redan abonnerar på minst en streamingtjänst. Och 2020 kommer denna utveckling att förstärkas ytterligare, enligt konsumenterna. Sedan 2012 har vi i Sverige sett en kraftig tillväxt för streamingaktörerna med Netflix i spetsen. Nu kan Mediavision konstatera att första kvartalet i år inte visat tillväxt i nya hushåll, däremot i antal abonnemang. Detta betyder att befintliga streaminghushåll skaffar fler betaltjänster (SVOD) och att utgifterna därför fortsätter att öka. På ett år har ca 400 000 nya abonnemang tecknats, en ökning med nära 10%. Och aptiten tycks inte avta. Under 2020 avser konsumenterna att skaffa ytterligare ca 850 000 streamingabonnemang. Bakom denna starka tillväxt står fler erbjudanden från bl a telekomoperatörer som Telia, Com Hem och Telenor. Men även befintliga tjänster lockar, liksom Disney+ kommande lansering. En viss coronaeffekt kan noteras de sista två veckorna i mars, då tittandet på streamingtjänsterna ökar något mer än 10%. En mer påtaglig tittartillströmning kan dock förväntas nu under innevarande andra kvartal och Mediavision följer denna utveckling nära. För mer information, kontakta: Marie Nilsson E-mail: marie.nilsson@mediavision.se Tel: 08-52 80 90 90