Mediavision: Svensk streamingmarknad bromsar in – kommer nya tjänster driva nästa våg?
PRESSRELEASE
7 February 2020
När 2019 sammanfattas konstaterar Mediavision att 54% av hushållen i Sverige skaffat minst ett streamingabonnemang. Att antalet hushåll som betalar för strömmad video endast ökar svagt just nu visar att Sverige blivit en alltmer mogen marknad. Däremot syns en tydlig tillväxt i antal abonnemang per hushåll. 2020 lanseras flera nya streamingtjänster vilket får betydelse för den fortsatta tillväxten.
Efter flera år av stark hushållstillväxt på streamingmarknaden noterar Mediavision en tydlig inbromsning 2019. Till exempel har marknadsledaren Netflix under hela förra året legat stabilt kring 1,6 miljoner kunder. Inte heller lanseringen av Apple TV+ har nämnvärt ökat antalet streaminghushåll. Detta är tecken på att streamingmarknaden nu gått in i en mer mogen fas. Däremot syns fortfarande tillväxt i att befintliga hushåll skaffar fler tjänster, det som ofta kallas ”stacking”.