Amerikanska streamingtjänster har 35 000 timmar innehåll på den svenska marknaden
9 March 2018
Den svenska streamingmarknaden växer och allt fler aktörer etablerar sig här. Utbudet är stort, framförallt när det gäller amerikanska TV-serier och filmer. De största aktörerna Netflix, HBO Nordic och Amazon Prime Video erbjuder tillsammans mer än 7 400 titlar, motsvarande 35 000 timmar. Det betyder att enbart deras nuvarande utbud skulle ta fyra år att konsumera. Nu under 2018 har ytterligare flera, och mer nischade tjänster, lanserats. Utbudet riktat till hushåll i Sverige har sannolikt aldrig varit större.
Intresset för online video och streamingtjänster fortsätter att öka i Sverige. I en nyligen publicerad helårsanalys konstaterar Mediavision att både konsumtion och hushållens utgifter för streamingtjänsterna nådde nya rekordnivåer 2017.
I takt med det ökade konsumentintresset i Sverige sköljer också en ny våg av streamingtjänster in. Det nya utbudet är mer nischat och tydligare riktat mot mindre eller mer specifika intressegrupper. Senast förra veckan lanserade amerikanska NBC Universal streamingtjänsten Hayu. Här är erbjudandet reality-serier, med familjen Kardashian som dragplåster. Men även andra tjänster försöker etablera sig i tydliga nischer. Några exempel är Cirkus TV, Viacoms Paramount+ och Bonniers Docma, det sistnämnda en streamingtjänst för dokumentärer.
Men de verkliga giganterna på marknaden är utan tvekan de amerikanske bolagen med Netflix och Amazon i topp. Deras innehållsbibliotek är stora och breda, med både filmer och serier. Allra störst utbud på svensk streamingmarknad har Amazon Prime Video, med över 3 700 titlar. Men Mediavision noterar att ännu är konsumtionen av Amazons utbud ytterst begränsad. För Netflix är läget det motsatta. Utbud och efterfrågan samspelar och Netflix är tveklöst den tjänst i Sverige som lyckats bäst i att också få konsumenterna att uppskatta utbudet.
– Trots enorma film- och seriebibliotek hos de allra största, ser vi att flera genrer ännu inte hittat till streamingpubliken. Dessa ”luckor” på marknaden öppnar upp för ett mer nischat utbud. Vår bild är att nischade tjänster kommer att öka i popularitet och därför driva både konsumtion och marknadstillväxt under kommande år säger, Marie Nilsson, VD på Mediavision.