3 av 5 nyöppnade spelkonton hos utlandreglerade bolag
7 September 2017
Svenskreglerade spelbolag, som Svenska Spel och ATG, står ännu för den klart största andelen av svensk spelmarknad. Tillväxten genereras dock i synnerhet av de utlandsreglerade bolagen, som Kindred (Unibet), Bet365 och Betsson. Under det senaste året har 61 procent av alla nya spelkonton som öppnats registrerats hos bolag som har sin bas utanför Sverige.
Under 7-8 september samlas stora delar av den svenska spelbranschen i Visby för att delta i den 26:e upplagan av ”Spelakademin”. Under ledning av statliga Svenska Spel samlas såväl svenskreglerade som utlandsreglerade aktörer för att diskutera marknadens situation och framtid. Årets tema, ”Sveriges nya spelmarknad – let’s come together”, väntas framför allt blicka framåt mot den nya licensmarknad som föreslagits i regeringens relativt färska spelutredning.
Upprinnelsen till spelutredningen förklaras av branschens digitalisering. Utlandsbaserade onlinebolag, som Kindred (Unibet), Bet365 och Betsson, har successivt tagit en allt större del av den svenska spelkakan – utan att behöva rätta sig efter svensk spelreglering. Under årets första kvartal hade de utlandsreglerade bolagens andel av svensk spelmarknad vuxit till 23 procent, enligt Lotteriinspektionen.
Mediavision kan nu konstatera att de utlandsreglerade bolagen redan tar en majoritetsandel av nyöppnade spelkonton. Under det senaste året registrerades 61 procent av alla nyöppnade spelkonton hos utlandsreglerade bolag. Bland dessa märks framför allt Bet365, Unibet och Leovegas med nio, åtta respektive sju procent av alla nyöppnade konton.
– Vi har sedan tidigare kunnat konstatera att kunder hos de utlandsreglerade bolagen spelar för mer pengar i genomsnitt än de som spelar hos svenskreglerade bolag. Nu ser vi också att de krymper avståndet till Svenska Spel och ATG även räknat i antal kunder. Det talar för en spiraleffekt där pengarna omfördelas till utlandsreglerade bolag i ännu snabbare takt än tidigare, vilket gör frågan om en ny licensmarknad i Sverige mycket angelägen, säger Arvid Åsbrink, analytiker på Mediavision.