Mediavision: Spelare via utländska bolag lägger fyra gånger så mycket pengar på spel
31 October 2016
Om några månader presenteras resultatet från den statliga spelutredningen. Många hoppas att här få svar på hur ett licenssystem kan införas i Sverige där även utlandsreglerade bolag ingår. Redan idag kan dock Mediavision visa hur dessa bolag allt tydligare tagit plats på den svenska spelmarknaden. Svenskar som spelar via utlandsreglerade spelbolag lägger nämligen betydligt mer pengar på sitt spelande jämfört med de som spelar via svenskreglerade spelbolag – inte minst genom live- och mobilspel.
En genomsnittlig månad spelar drygt fyra av tio svenskar i åldrarna 18 till 74 år om pengar. En klar majoritet av dessa spelar hos svenskreglerade bolag med lotteritillstånd i Sverige, till exempel bolag som Svenska Spel, ATG och Svenska Postkodföreningen.
Var femte spelare vänder sig dock till något av de utlandsreglerade bolagen, exempelvis Bet365, Mr Green eller Leovegas. Dessa spelbolag erbjuder uteslutande onlinespel som kasino, poker och sportbetting i Sverige. Sedan flera år har de stadigt ökat i marknadsandelar på bekostnad av de svenskreglerade spelbolagen, såväl när det gäller andel av spelare som av total marknadsomsättning.
Även om de utlandsbaserade spelbolagen lockar betydligt färre spelare i dagsläget, har de desto mer aktiva och engagerade kunder. Deras spelare lägger ungefär fyra gånger så mycket pengar på spel jämfört med de som spelar hos svenskreglerade bolag.
I synnerhet Bet365, men också Unibet och Betsson, har varit skickliga på att driva spelande live och mobilt bland sina kunder. Livespel, som livebetting, livekasino eller poker, ger spelare möjlighet att spela i realtid, exempelvis under tiden en match pågår. Detta driver i sin tur på omsättningen per spelare, där inte minst livespelare lägger väsentligt mer pengar på spel än andra.
– De utlandsreglerade spelbolagen har varit mycket framgångsrika i att attrahera spelare genom skicklig marknadsföring och utveckling av nya spelformer, framförallt inom livekategorin. Utmaningen för dem är att sedan hålla kvar spelarna i den tuffa konkurrensen, där många är mycket lättrörliga. Det kräver att spelbolagen ständigt lyckas hålla engagemanget uppe hos sina spelare. Vi kommer säkert få se fortsatt offensiv marknadsföring från dessa bolag, inte minst för att de vill få en så stark position som möjligt inför en eventuell omreglering av spelmarknaden, säger Arvid Åsbrink, senior analytiker Mediavision.
Pressrelease oktober 2016 pdf