Mediavision: Facebook allt viktigare som nyhetsplattform för svenskarna
3 May 2016
Facebook positionerar sig allt mer som en global plattform för nyhetskonsumtion. Sverige är inget undantag. Dagligen konsumerar nu varannan svensk nyheter via den sociala mediejätten.
Under årets första kvartal uppgav 49 procent av svenskarna i åldrarna 15 till 74 år att de konsumerade nyheter på Facebook en genomsnittlig dag. Detta gör Facebook till en av landets största plattformar för nyheter sett till daglig räckvidd. Endast Aftonbladet kan notera liknande nivåer.
Förra året lanserade Facebook tjänsten Instant Articles som tillåter mediehus att publicera nyheter och artiklar direkt i plattformens nyhetsflöde. I Sverige har flera stora aktörer såsom Aftonbladet, Expressen och Sydsvenskan anslutit sig till tjänsten. Exakt vilket genomslag just denna tjänst har fått är oklart, men det råder inga tvivel om att användarbasen finns. Att läsa nyhetsartiklar är en av de vanligaste aktiviteterna på Facebook. Men lika vanligt är att titta på videoklipp och att använda meddelandetjänsten Messenger.
För att fylla tjänsten med innehåll, har just rörlig bild blivit ett av Facebooks tydliga fokusområden. Inte minst har det varit viktigt för att bygga Facebook som nyhetsplattform. I Sverige är nyheter den näst största genren för rörlig bild-konsumtion på Facebook, efter humorklipp. Nyligen lanserades också den nya streamingtjänsten Facebook Live som gör det möjligt att livesända rörlig bild direkt från mobilen. I USA samarbetar redan flera stora mediehus med bolaget och har testat att sända nyhetssändningar i tjänsten.
– Facebook har allt mer förflyttat sig från att vara ett socialt nätverk till att bli ett mediebolag. Just satsningen på rörlig bild är oerhört intressant. Bolaget har onekligen räckvidden för att kunna ta upp kampen med t ex Youtube. Den stora utmaningen för Facebook är densamma som för alla andra mediebolag, det vill säga – hur ska de tjäna pengar på sitt innehåll digitalt? Detta är en nyckelfråga, inte minst för nyhetsjournalistiken. Bland annat därför är det mycket spännande att följa satsningar som Instant Articles och Facebook Live säger Marie Nilsson, VD Mediavision.
Diagrambild, se bifogad fil.
Pressrelease maj 2016