Q1: Youtube – Sveriges största ”kanal” bland unga
4 May 2015
Q1: Youtube – Sveriges största ”kanal” bland unga
Youtube slår nytt rekord i räckvidd och når 21% av befolkningen dagligen i Q1 2015. Det innebär att Youtube nu tillhör Sveriges största TV-kanaler/-tjänster sett till daglig räckvidd. Bara SVT och TV4 når fler en genomsnittlig dag. Tidigare drevs Youtubes tillväxt framförallt av unga, men under det senaste året är det äldre som ökar tittandet mest.
Bland unga är Youtube den överlägset största kanalen. Var tredje 15-24-åring använder tjänsten en genomsnittlig dag och Youtubetittare i denna åldersgrupp lägger lika mycket tid på Youtube enskilt som på all traditionell TV sammantaget. Unga tittar också på betydligt fler klipp per dag jämfört med äldre Youtubekonsumenter. Samtidigt står det klart att även äldre i allt högre grad har börjat konsumera rörlig bild på Youtube. I gruppen 65-74 år har daglig räckvidd nära fördubblats jämfört motsvarande kvartal ifjol, om än från betydligt lägre nivåer än bland unga.
Men det är inte bara tittandet på Youtube som ökar. Många konsumenter väljer också att följa fler kanaler eller konton. Detta tyder på ett ökat engagemang bland Youtubeanvändarna. Genrer som komedi, musik och spel är vanligast att följa, men kraftigast ökning syns framförallt bland Youtubekanaler för matlagning, hälsa, skönhet och mode. Överlag syns en breddning i typer av innehåll som konsumeras på Youtube. Ett tydligt led i detta är förra veckans tillkännagivande att den Googleägda streamingtjänsten nu ska börja producera såväl långfilmer som originalserier.
– Att Youtube länge varit ohotad bland onlinetjänsterna är ingen nyhet. Det är, däremot, en nyhet att Youtube nu är i nivå med några av våra största TV-kanaler när det gäller såväl räckvidd som tittartid. Det påverkar såklart både annonsörer och traditionella TV-aktörer. Annonsörerna ser redan idag ett ökat utbud av unga och kommersiellt attraktiva målgrupper på Youtube och TV-kanalerna måste i snabbare takt bygga strategier för sina reklamfinansierade onlinetjänster, säger Marie Nilsson, VD Mediavision.
Mediavision följer löpande utvecklingen av den svenska TV- och streamingmarknaden.