Fördubbling av webb-TV-abonnemang
16 January 2013
Att titta på TV via internet är redan väletablerat och i Sverige har gratistjänster från t ex Youtube och SVT Play drivit på. Under hösten 2012 steg temperaturen på svensk webb-TV-marknad rejält. Internationella spelare som Netflix och HBO etablerade sig i Skandinavien och lokala bolag som Viaplay och Filmnet var inte sena på att ta upp kampen. Mediavision kan nu visa att detta haft betydande genomslag bland konsumenterna.
Fler än 350 000 svenska hushåll hade vid årsskiftet någon form av abonnemang eller prenumeration på en webb-TV-tjänst. Detta betyder att hushållen har möjlighet att titta på TV-innehåll, film, sport etc över internet. Under hösten fördubblades antalet hushåll med denna typ av abonnemang. Men ännu är det en betydande andel som har ”prova-på-tjänster” vilket betyder att de ännu inte betalar.
– Ett verkligt test blir nu under våren, när gratistiden övergår i betal-abonnemang säger Natalia Borelius, projektledare och analytiker på Mediavision.
– De nya tjänsterna är redan idag ett intressant tillskott för konsumenterna. Snart kommer vi även kunna se hur de påverkar den traditionella betal-TV-marknaden, säger Natalia Borelius.
Mediavision följer löpande utvecklingen av den framväxande webb-TV-marknaden.
Pressrelease SVOD 20130115