Svensk TV-marknad: Rekordomsättning 2014 – skifte från linjär-TV till online
10 April 2015
2014 innebar ett nytt omsättningsrekord för den sammantagna svenska TV-marknaden. Detta innebär dock inte att allt är frid och fröjd. Efter ett par år med tydlig tittarförflyttning från traditionell TV till online, syns för första gången också ett skifte i intäkter – och det är inte de svenska TV-aktörerna som leder utvecklingen.
Totalt omsatte marknaden drygt 21 miljarder kronor under förra året, en ökning på fem procent jämfört med 2013. Men det är inte längre de svenska TV-aktörerna som ligger bakom tillväxten. Detta visar Mediavisions nyutkomna årliga branschrapport över den svenska TV-marknaden.
Under 2014 minskade svenskarna sitt traditionella TV-tittande dramatiskt: minus fyra procent jämfört med 2013 vilket innebär att den genomsnittliga tittartiden nu uppgår till 153 minuter per dag. Detta är den lägsta uppmätta nivån sedan 2005, d v s sedan innan Sverige övergick till digital-TV och då utbudet var betydligt mer begränsat än idag. Den kraftiga minskningen skedde dessutom under ett år med flera stora sportevenemang såsom vinter-OS och fotbolls-VM. Normalt sett brukar TV-tittandet öka sådana år. Detta ledde också till minskade annonsintäkter – drygt 200 miljoner kr mindre jämfört med 2013.
De svenska TV-kanalerna tappade med andra ord intäkter på reklammarknaden, samtidigt som betal-TV-marknaden visade en mycket svag tillväxt. Betal-TV-aktörerna beräknas ha tappat något i antal abonnenter, för andra året i rad. En direkt konsekvens av pressade intäkter för flera av branschens huvudaktörer tros bli fortsatt hårda förhandlingar mellan TV-kanaler och betal-TV-operatörer, såsom vi nyligen sett i den nu avslutade konflikten mellan Telia och SBS Discovery.
Sammantaget beräknas intäkterna på den traditionella kommersiella TV-marknaden ha minskat under 2014, medan omsättningen för internetdistribuerad TV fortsatte öka i snabb takt. Konkurrenssituationen online är dock betydligt tuffare än på den traditionella TV-marknaden. Här tar globala aktörer som Netflix och Youtube inte bara stora andelar av tittandet, utan även av intäkterna. Flera svenska aktörer har dock aviserat att de under 2015 kommer att utöka sina satsningar online, vilket väntas påskynda omvandlingen av TV-branschen och skärpa konkurrensen om tittarna ytterligare.
– Det har endast varit en tidsfråga innan skiftet i konsumtionen av rörlig bild också skulle börja återspeglas i pengarna. Vi har sett denna utveckling för andra medier och TV kommer inte bli ett undantag – det är på onlinesidan tillväxten sker framöver och det är där nästa slag står. Det positiva är att marknaden som helhet växer och att konsumentintresset är fortsatt högt. Kort sagt är det spännande tider på TV-marknaden nu, säger Marie Nilsson, VD på Mediavision.